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The Highest Quality & Retention of Design
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Kogakuin University Learning Commons LC8

공간이 사용자에게 끼치는 영향력에 대해 객관적인 연구가 진행되면서, 전 세계적으로 교육 공간 디자인을 통한 학습의 효율성 증진을 도모하는 대학들이 늘어가고 있다. Tokyo의 Kogakuin 대학, Hachijoji 캠퍼스 신관 건물의 ‘LC8’ 역시 ‘Learning Commons’라는 키워드를 모티브로 설계됐다. Learning Commons란 주어진 자료를 습득하는데 그치는 것이 아닌, ‘다양한 정보와 사람이 교류/협력을 통해 창의적인 지식을 생산하는 학습 공유 공간’을 지칭한다. 이에 따라 LC8은 강의실 밖에서도 지성인들의 다양한 활동을 지원하는 유동적인 공간으로 구성됐다. 교수진과 학생들 간에 수직적인 형태의 학습이 아니라 서로 지식을 공유하고, 그 토대로 더욱 가치 있는 형태의 학문적 발전을 이루기 위해 이런 구조의 다목적 공간이 늘어가는 추세다. LC8의 공간도 이에 따라 ‘지식의 정원’, ‘개인 학습공간’과 ‘다목적 유리 부스실’, ‘도서(圖書)들의 집’으로 나눌 수 있다. 구획되는 공간들 외에도 중앙의 홀은 오픈 세미나 및 학생 회의 등 여러 가지 목적으로 사용된다. ‘지식의 정원’은 둥근 소파를 중심으로 펼쳐진 시청각 공간이다. 천장의 조명은 이 공간에서 자유로운 토론을 통한 지식의 교류, 전파를 상징적으로 표현했으며, LC8의 디자인 키워드를 드러내주는 장치이기도 하다. Bookshelf의 바깥쪽을 따라 둥글게 감싸진 AV 부스는 시청각 자료를 활용한 여러 가지 형태의 학습을 돕는 별도의 개인 공간이다. 이외에도 지식의 정원은 교직원의 사무공간, 개인 학습 공간들을 갖춘 여러 기능을 수행하고 있다. 교내에서 이루어지는 다양한 형태의 토론을 지원하기 위해, LC8 내에는 큐브 형태의 유리 벽으로 구성된 부스를 설치했다. 다목적 프레젠테이션과 교수진, 학생들 간의 자유로운 토론이 벌어지는 6개의 큐브 공간들은 규모 별로 활용할 수 있도록 4층 벽면 창가에 일렬로 배치되어있다. 투명한 유리로 벽체를 구성한 덕분에 실내가 협소해 보이지 않으며 전체 층의 채광에도 문제가 없을 뿐만 아니라 교류와 상호 협력을 통한 지식의 재생산 과정을 가시적으로 보여준다는 점에서 의미가 있다. Putting student activities on display to encourage the diverse use of space. LC8 (Learning Commons Hachioji) is an on-campus “third place” for students at Kogakuin University. Located on the first through fourth floors of the new Building 2 at the Hachioji Campus, space was conceived in the campus general plan as a new kind of learning site for gathering and engaging in discussion outside of the classroom. This “learning commons” combines the functions of the library, learning support center, and student hall typically found at any university also goes beyond these conventional functions to provide flexible shared space that gives rise to a diversity of student activities. LC8 is a place for students and faculties to gather, express themselves, and listen to others. This is the site where active learning isheld on daily bases such as open English classes, spontaneous presentations in front of the whiteboards, exhibits of multidisciplinary presentations, group presentations in “fishbowl” glass-walled rooms, reading in the café-lounge, student meetings that take advantage of the movable furniture, and multidisciplinary open seminars. Space is intended to encourage these types of activities, and therefore the design aims to support diverse uses by exhibiting the activities of users. For example, the mirrored ceiling on the second floor displays the reflected movements of students, the spaces between the steel and wood bookcases on the third floor promote street-performance-like activities, and the collage-style library on the fourth floor gives rise to multiple simultaneous events. These design experiments stem from our approach of rendering visible, or “displaying,” the activities of students. 'The second to third floors were designed by Iijima Design and the fourth floor was designed by Spinoff.'

The No.1 School in Tianjin High-Tech Area

The No.1 School in Tianjin High-Tech Area is a 12-year school located in Bolong Lakeside, Tianjin High-Tech Area, with land area 58024㎡, building area 44608.69㎡, greening rate 35% and building density 26%, and it undertakes the education in primary school, junior high school and senior high school. The building design pays attention to talents of the children in the various fields of art and science initially, and the clear path planning and abundant natural light show a pleasant environment to welcome the children. Main function areas of this project include ordinary classrooms, professional function classrooms, dining hall, sports ground with roof, lecture halls and offices. The primary school and the secondary school are relatively independent, each with a library, sports ground with roof and entrance hall. Thus, the students in different ages are independent relatively and integrated simultaneously. Campus with green health and green education: By aiming at the characteristics of primary and secondary school education, it highlights green technology application of the campus buildings in such aspects as natural lighting and ventilation, healthy indoor environment, ecological landscape and green education and makes the green technology becoming visual and artistic, with the purpose of realizing green education. It creates an ecological and energy-saving public space by adopting the natural lighting design of atrium space and winter garden; it builds the natural ecosystem for learning and fun by applying grass slope, green land and ecological landscape; and it shows the new green technology with roof agriculture and colorful photovoltaic corridors. The interior design realizes the integrated design with building landscape. During the interior design, it complies with the due logic of building space, inhibits the desire for decoration, conceals deliberate decoration methods, and makes full use of the advantages of natural light to describe a space full of imagination delicately in the space. Moreover, we make the decoration atmosphere growing along with the students by adopting decoration methods, thus the students can feel atmosphere of the same school in different grades during their growing process. We want to bring the sky into the interior of all public spaces in the campus as far as possible to realize the bright open and see the flowing light and shade, and the blue sky and white clouds can testify the story of the students in youth; the glass louver lightens the 6m-wide education street of the secondary school and connects various teaching buildings and lab building, and it is also the display space for extra-curricular activities of the students simultaneously. Light and shadow scatters in the primary school hall and the secondary school hall through the geometric louver, it seems to draw a natural painting along with the change of time, and the large fractal patterns seem to describe the geometry of nature. The shared atrium space linking teaching building and other function buildings is changed to be a fantasy stage magically by the mirror, and the reality and illusion shall be intertwined when standing in the atrium and looking up at the ceiling mirror. There is shared class activity space set in each floor, and the 4m-wide class corridor makes schoolmates of different classes being able to have more communicating space and opportunities after class . The stained glass film on the window can form a riot of color on the ground in the sunlight, and the space shall be more vivid and relaxed. We believe that a reasonable education space can have a significant influence on the learning life of the children and become the pride of their lives, so we combine function and decoration at the early beginning of design. We hope that the children can learn, live and play freely in the interior, the education can be turned into a fun-filled journey in the life of the children, and the children are able to swim in the ocean of knowledge freely. I hope to welcome the children with the magic of art and say “Good Morning” to the children with sunshine. 天津高新区第一学校是坐落在天津高新区渤龙湖畔的十二年一贯制学校,用地面积58024㎡,建筑面积44608.69㎡,绿地率35%,建筑密度26%。承接小学、初中、高中的教育。建筑物设计之初注重孩子们在艺术与科学各个领域的才能,清晰的路线规划、充沛的自然光线,呈现出怡人的环境,欢迎孩子们的到来。 该项目主要功能包括:普通教室、专业功能教室、食堂、风雨操场、报告厅、办公室。整座学校小学与中学相对独立,各有一个图书馆、风雨操场、入口大厅。使不同年龄段的学生相对独立,又有融合。 绿色健康绿色教育的校园: 针对中小学教育特点,突出校园建筑的自然采光通风、健康室内环境、生态景观、绿色教育等方面的绿色技术应用,将绿色技术可视化、艺术化,实现绿色教育。通过中庭空间、冬季花园等自然采光设计营造生态节能的公共空间;通过草坡绿地、生态景观实现寓教于乐的自然生态系统;通过屋顶农业、彩色光伏走廊等展示新型绿色技术。 室内设计与建筑景观一体化设计,在室内设计过程中,顺应了建筑空间的应有逻辑,抑制对装饰的表现欲,隐藏掉刻意的装饰手段,充分利用自然光的优势在空间中细腻的去描绘一个充满想象的空间。并且我们通过装饰手段使装饰氛围也是跟随学生一同成长,让未来学生成长过程中感受到同一所学校不同年级的环境氛围。 我们想在校园的所有公共空间尽可能将天空引入室内——明亮开敞、光影流动,蓝天白云会为学生青春的故事作证;玻璃天窗将中学六米宽教育街照亮,串联了各个教学实验楼的同时,还是学生课外活动展示空间。 小学大厅及中学大厅,光影透过几何形的天窗这样洒向大厅,随着时间的变化,仿佛绘制一副天然的画作。大型的分形图案似乎在描述着大自然的几何学。 连接教学楼与其他功能的共享中庭空间被镜子幻化成梦幻舞台,站在中庭抬头望着天花板的镜面,真实与虚幻交织在一起。在每一层设置有共享的班级活动空间,4米宽的班级走廊,让班级之间的同学课余有更多的交流的空间及机会。窗户上彩色玻璃膜,在阳光的映射下,洒在在地面上,形成五彩斑斓的色彩,让空间更生动、放松。 我们认为合理的教育空间可以对孩子们的学习生活产生重大影响,并成为他们一生的骄傲,所以在进行设计之初,我们就将功能性与装饰性相互结合,希望孩子们能够在室内自由的学习、生活和玩耍,将教育变成孩子们人生中一段充满乐趣的旅途,畅游在知识的海洋。 希望能用艺术的魔力迎接孩子们的到来,伴着阳光向孩子们问候一声:“早安”!

McEwen School of Architecture

캐나다에서는 40여년 만에 처음으로 설립된 건축대학인 McEwen은 Sudbury 다운타운의 Trans-Canada Highway와 Canadian Pacific Railway의 교차로에 위치했다. Sudbury는 북부 지방의 중급 도시로 니켈 광업과 영국, 프랑스와 토착민의 문화가 어우러진 곳이다. LGA Architectural Partners는 젊은 건축학도들을 위해 이곳 Sudbury에 Laurentian 대학의 McEwen School of Architecture를 디자인했다. 학교의 커리큘럼은 토착 문화, 목재 건설, 지역 생태 및 자원, 기후 변화 영향 설계 등 환경친화적 라이프스타일에 중점을 둔 건축 기술을 강조하고 있다. 대도시의 여느 건축대학과는 다르게, 북부 지역사회에 위치한 McEwen School of Architecture는 학술 기관인 동시에 Sudbury 다운타운의 Think-tank이며 서로 다른 세 개의 문화 공동체(영국 문화, 프랑스 문화, 토착민 문화)에 봉사하는 교육의 허브다. McEwen School of Architecture는 각각 4개의 건물이 연결된 구조를 이루고 있다. 두 건물은 목조와 석재 같은 전통적인 마감재로, 나머지 두 건물은 스틸과 콘크리트나 CLT(구조용 집성판) 같은 현대식 마감재로 꾸몄다. 각각의 동(棟)은 건물의 독특한 건축학적 기법들을 학생들에게 보여주며 교재의 역할을 하기도 한다. 도서관 및 시청각실이 위치한 동(棟)은 외장 및 내부 마감재로 CLT(구조용 집성판)를 활용했다. 스크린이나 핸드레일처럼 검게 칠한 강철 구조들은 내부 공간에 날카로운 느낌을 더하면서도 목재의 따스한 분위기를 강조하는 역할을 한다. 유동적으로 활용할 수 있는 공간인 Crit Pit은 하부로 내려간 구조로, 교수진과 학생들의 대규모 강연과 공연, 토론과 미팅 등을 위해 조성됐다. 오픈된 컨셉의 디자인 스튜디오는 시각적으로 흥미로우면서도 구조적으로 복합적이다. 학교 내의 대부분 공간은 개방적이고 유동적인 형태를 이루고 있다. LGA의 디자인 팀은 이런 공간 구획 방식을 통해 McEwen School of Architecture가 교수진, 학생들을 넘어 지역 주민들을 위한 공공의 공간이라는 것을 암시하고자 했다. LGA Architectural Partners designed Laurentian University’s McEwen School of Architecture to prepare young architects for the critical design issues of the 21st Century. McEwen is not your typical architecture school – its curriculum emphasizes architecture and fabrication techniques focused on the traditional and evolving aspects of life in the north, including Indigenous culture, wood construction, local ecologies and resources, and design for the impact of climate change. Canada’s first new architecture school in 40 years, McEwen is situated in a unique context, literally and figuratively at the heart of things: in downtown Sudbury, at the crossroads of the Trans-Canada Highway and the Canadian Pacific Railway. Sudbury is a mid-sized, northern city known for nickel mining, with vibrant English, French and Indigenous communities. And while Sudbury is not extremely remote in latitude, its distance from other cities, and its separation by water, rock and forest makes it feel quite remote. And so the design challenge was to realize a school that would be responsive to this place: a teaching laboratory for the advancement of sustainable, community-driven design in northern climates; a stimulus and vibrant think-tank for downtown Sudbury; and an educational hub with a mandate to serve a tri-cultural community.

Save the Children

블루 계열의 파스텔톤 외관이 인상적인 이 프로젝트는 전 세계의 빈곤 아동을 돕는 국제적 비정부기구(NGO) Save the Children 재단 건물로 스페인 마드리드 Vallecas에 위치하고 있다. 1950년대 건물을 개조 및 확장해 새로운 모습으로 탄생한 Save the Children 프로젝트는 이곳에서 진행될 다양한 프로그램의 유연성 유지를 위해 기존 구조 위에 새로운 층과 영역을 확장하는 방식으로 작업했다. 어린이들이 주로 사용하는 건물이기에 까다로운 규제가 따랐지만, 요건을 준수하면서도 잠재적이고 긍정적인 미래 사용을 위해 새로운 파사드 구성 및 다양한 공간적 기능 보완, 자연과 소통할 수 있는 환경 등 다채로운 변화를 시도했다. 산뜻한 느낌의 외관을 지나면, 투명 아크릴과 식물을 함께 매치해 화사한 분위기를 풍기는 내부를 만나볼 수 있다. 어린아이들을 위한 공간인 만큼 알록달록한 색상 인테리어에 푸른 식물을 더해 아기자기하면서도 경쾌한 분위기를 조성했다. 건물은 Ground Floor, 1층, 2층, 3층, 4층, 다락까지 총 5.5개 층으로 이루어져 있다. 건물로 들어가는 입구인 Ground Floor에는 이곳을 방문하는 이들을 위한 대기실이 마련되어 있으며, 1층에는 사무실과 다양한 체험 및 활동이 가능한 교실이 위치해 있다. 눈에 잘 띄는 원색 계단을 따라 올라가면 있는 2층에는 컴퓨터실과 여러 수업이 진행되는 입식 교실이 자리해 있으며, 3층에도 학생들을 위한 넓은 교실이 있다. 모든 교실은 원색을 활용했는데, 이는 아이들의 유대감을 강화해 머무르면서 언제나 즐거울 수 있는 공간으로 완성하기 위함이다. 4층에는 개방형 교실 그리고 교실과 이어진 그린하우스 룸이 있다. 또한, 다락 층에는 하늘의 별을 가까이 보길 원하는 아이들의 소망을 담아 테라스를 설계했다. 이는 아이들이 자연과 소통하면서 건강하게 자라길 바란 디자이너의 의도가 담겨있다. The building for Save The Children Foundation is a strategic point in the San Diego neighbourhood for the social work that this NGO carries out in the Vallecas area. The project involves the refurbishment and extension of the current building so as to address the needs of a child care centre. The proposal is based on adding a new body that is suspended over the existing structure. This extends the building and configures a new façade, as well as a new communications and service core. A series of architectural actuations serve to update the body of this 1950s building: (a) refurbishment and consolidation of the existing structure. (b) Partial demolition of the rear of the building to integrate a new communications and service core, in compliance with current regulations guaranteeing the technical and functional performance of the main rooms. (c) Extension of the top floor, which uses up the allowed building surface with a two-level space, arranged between two terraces to favour cross-ventilation. (d) Refurbishment of the façade using a system of eaves, canopies and flower pots suspended from the top floor. This solves the problem of the (non-existent) heat insulation and the regulation of the solar radiation, while at the same time configuring the new image of the STC Foundation in the square. (e) Functional organisation to optimise the typology so that it complies with the demanding regulatory requirements for buildings to be used by children while at the same time maintaining the maximum programmatic flexibility for other potential future uses. The building is equipped with certain elements to allow interaction and appropriation of the spaces by the users as well as an emotional attachment to the new headquarters. The study of some modern child care methodologies highlights the relevance of practices that encourage self-onfidence, responsibility and affection for others, such as the care of pets or plants.

Ayb Middle School

사이트인 C동 빌딩은 현재 초등학교의 기능을 수행하고 있으며, 추후에는 Ayb Middle School로 활용될 예정이다. A동과 B동의 앞에 위치한 C동 빌딩은 약 4,200m2의 면적에 40명가량의 학생을 수용할 수 있는 건물이다. 다른 건물과 마찬가지로 C동의 건축학적 철학은 ‘오픈되어 있고, 협력적 교육 환경을 제공할 수 있으며, 공간의 다목적 기능 수행을 통한 다양한 방식의 교육을 지원’하는 데 있다. 건물의 1층은 열린 구조의 원형 극장으로 통합되어있어 지하의 워크샵에 쉽게 입장 할 수 있다. 숨겨진 출입구와 통로를 활용해 1층의 인테리어는 C동 외부를 둘러싼 주변과 연결된 형태다. 이를 통해 학생들은 편리하게 밖으로 드나들 수 있으며 건물을 나와 자연과 교감할 수 있다. C동을 둘러싼 외부마감은 시각적으로 2, 3층의 흰 블록 형태를 지지하는 듯한 구조로 보인다. C동은 강의실과 같은 교육 과정과 관련된 모든 공간을 상층에 두었고, 다른 두 건물과 마찬가지로 복도나 카페테리아와 같은 사교 공간은 1, 2층에 있다. 이것은 A, B, C동 세 건물이 외관상 상당한 차이가 있음에도 모든 건물들이 동일한 구조로 되어 있다는 인식을 자아낸다. C동은 현대식 교육 기술, 다양한 실험실, 미술 및 공예 스튜디오, 스포츠 홀, 원형 극장, 게임 및 레크리에이션 구역 및 도서관을 갖추고 있다. 마감 장식은 페인트와 석고 등의 사용을 최대한 줄였고, 벽은 지나치게 장식적인 요소를 활용하기보다 콘크리트를 노출시키고 발수 코팅으로 처리했다. 공간의 모든 배선 및 배관 등이 노출되어 있으며 건물 전체에는 낮은 톤의 컬러를 베이스로 했다. 지상 4미터 아래에 구획된 공간임에도 불구하고 지하층은 학생들에게 충분한 자연 채광을 제공한다. 지하 1층과 지상 1층의 한 켠을 활용해 두 층을 하나로 합친 소극장 공간은 계단 형태로 마련된 좌석과 1층의 중앙 테이블 공간이 노출된 통유리 벽면이 돋보인다. C동 건물은 고효율 에어컨 시스템처럼 학생들의 효율적인 학습을 돕는 기술적인 솔루션으로 채워져 있다. 건물의 남쪽 파사드에는 태양열 패널이 외벽에 설치되어있어 과도한 조명이 있는 경우 자동으로 창을 어둡게 바꿔주는 시스템이 구현되어 있다. The C building was designed for the current elementary school and in the future will be utilized for Ayb Middle School. The building is situated in front of the A and B buildings with a total area of 4200 sq.m. and a capacity to accommodate 240 students. Just as in the first two buildings, the C building’s architectural philosophy lies in creating an open and collaborative educational environment that is multifunctional and allows for learning to take place in multiple ways. The building’s first floor integrates a completely open flow with an amphitheatre that also facilitates entry to the workshops in the basement. With the use of hidden openings and walkways the interior of the first floor is connected to the landscape surrounding the exterior of the building. This allows easy access to the outside and gives students the opportunity to leave the building and commune with nature. The building’s shell visually supports a large, white block form that houses the second and third floors. Ayb C is very much in harmony with the other two school buildings on campus. Everything relating to the educational process, such as classrooms, is situated on the upper floors and social areas like the hall and cafeteria are positioned on the lower floor, just as in the other two buildings. This creates a perception that the buildings have the same organizational structure despite externally having substantial differences. Ayb C is equipped with modern educational technologies, various laboratories, art & crafts studios, a sports hall, an amphitheater, game and recreation zones and a library. The decoration of the premises does not incorporate plaster, and paint is kept to a minimum. The walls are largely untouched exposing the concrete and have been treated with a water repellent coating. All wiring and communication engineering is exposed and a low-key color scheme is used throughout the building. Despite the basement being submerged 4 meters below the surface of the ground, the rooms have access to natural light. The boundaries of the excavation go far beyond the contours of the building, forming a free perimeter for walking and going out into the yard. This creates a green roof on a portion of the building. The Ayb C building is filled with technological solutions to make the learning process as easy and seamless as possible. The structure was developed with the objective of energy efficiency and includes an energy-efficient air conditioning system. On the southern facade, solar panels are mounted on the external wall. A proprietary technology developed by our team uses sensors to automatically position the solar panels where the sun's rays are most abundant. A system for automatically dimming windows, in the event of excess light, has been developed and implemented.

MIICA

Asuka Kato는 종합 디자인/제작회사 HAKUHODO PRODUCT'S INC. 공간 디자인/이벤트 프로듀서로, 기업 쇼룸 디자인 및 매장 브랜딩 디자인 등에 강한 면모를 보이고 있다. 자동차 부품업체 CEATEC, 화장품 브랜드, 의류 메이커 컨셉 샵, 메트로 긴자선 공개 공모 우수상 등의 커리어를 보유한 실력 있는 그녀는 일본 예술학원이 설립한 ‘도쿄 표현 고등학원 MIICA’의 리모델링 작업을 맡았다. Multiple, Innovative, Initiative, Creative, Attractive라는 다섯 단어의 머리글자를 따 다양한 산업 분야에서 일본 디자인의 미래를 짊어질 ‘크리에이티브한 인재’를 육성하고자 하는 MIICA의 교직원은 물론, 학생들까지도 학교의 교육 철학과 일치하는 공간을 연출해낸 디자이너 Asuka Kato에게 찬사를 보냈다. Asuka Kato의 디자인팀은 일본 예술 학원 ‘코이와’ 캠퍼스를 예술학교 MIICA로 탈바꿈하는 리노베이션 프로젝트를 맡았다. “선동가가 되자”라는 학교 슬로건과, 서로가 서로에게 도전하며 성장하는 학생들의 이미지는 ‘각자의 재능이 섞여 교류할 수 있는 공간’이라는 컨셉으로 공간 구성에 영감을 주었다. 이런 컨셉에 더해 고저 차, 개구부의 위치 차이를 고려한 설계로 학년을 넘어 모든 학생들의 재능이 서로 교류되며 자연스럽게 자극받을 수 있는 환경으로 구성했다. 정문으로 들어서면 보이는 2층의 난간은 현대식 학교 건물에서 흔히 보기 어려운 구조로, 둥글게 앞으로 돌출되는 부분에는 ‘Make Your Mark’라는 문구가 새겨져있다. 1층에는 학생들이 휴식을 취하며 편안한 분위기에서 서로 대화를 나눌 수 있는 계단식 좌석이 배치되어있다. 교내 학년별 교실을 제외한 대부분의 공간은 ‘In-Put Room’, ‘Out-Put Room’, ‘Sharing Room’ 등 특정한 활동에 맞게 연출된 다목적 공간이다. 이곳에서 학생들은 그룹 발표, 집중 연구, 토론과 같은 수업 외적인 방식으로의 학습을 수행할 수 있다. 이런 여러 공간들은 오픈된 구조로 설계해서 교사에서 학생으로 향하는 일방적인 방향이 아닌 교사와 학생, 학생과 학생 간의 상호작용을 촉진하는 공간으로 연출했다. 모든 공간에는 불필요한 장식을 피하며 학교가 집중해야 하는 유일한 대상, 즉 학생들이 주목받을 수 있도록 단순한 마감을 활용했다. We renovated this school building as part of the transformation of Nihon Geijutsu Gakuen’s Koiwa Campus into MIICA(Multiple, Innovative, Initiative, Creative, Attractive) high school for the arts in Tokyo. The power of the school’s slogan, “Be an instigator,” and the image of students challenging one another inspired our concept for the space as a place where abilities intermingle. We imagined students aware of each another even when they weren’t in conversation, inspiring each other at every turn, co-creating and innovating. As we let these images guide our planning of the space, we sensed that we needed a design that manipulated not just surface elements but sensations. Focusing primarily on sight, we adjusted elevations and the placement of windows and doors so as to alter perspectives and guide lines of sight into various spaces. This created an environment in which eyes meet, individuals see what others are doing, abilities intermingle, and students inspire one another. The school curriculum utilizes a unique “plando-check-act” cycle. Our design enables them to direct their own actions based on this cycle and choose environments appropriate to each action. Specifically, aside from classrooms for each grade level, all the rooms in the school are multipurpose spaces tailored to specific actions, such as “output rooms,” “input rooms,” and “sharing rooms.” Students choose the appropriate environment for giving a group presentation, concentrating on research, or having a discussion. The desirable distance between individuals and direction of sight lines are related to specific types of action, and we took this into consideration when designing the interiors. Instead of demolishing the existing building, we made use of its inherent appeal, avoiding unnecessary decoration in favor of simple finishes. Throughout, the spaces put the focus on the real stars: the students.

Dipoli, Aalto University Main Building

핀란드 헬싱키에 본사를 둔 ALA Architects는 다양한 요소를 필요로 하는 혁신적인 프로젝트들을 주로 맡고 있다. 전 세계 14개국 이상의 유능한 건축가와 인테리어 디자이너들이 모인 ALA는 대사관, 지하철역, 헬싱키 공항 확장 공사 등 분야를 가리지 않고 다방면으로 활약을 펼치고 있다. 최근에는 Aalto University의 메인 빌딩과 학생 센터 등 대학교 건물 프로젝트도 맡아 뛰어난 완성도를 보여주며 클라이언트와 학생들, 교수진들의 만족을 이끌어냈다. 헬싱키 공과 대학의 상징적이고 실험적인 학생회관 건물 Dipoli는 1966년 핀란드의 건축가 Reima and Raili Pietilä가 완공했었다. 그 후 ALA 디자인 팀의 작업을 통해 Aalto 대학의 메인 건물로써 완전히 새 단장한 Dipoli는 2017년 가을학기부터 교수진과 학생들에게 오픈됐다. Dipoli의 Kaleva는 세미나, 컨퍼런스, 전시회 등을 위한 홀로써 1,000석 이상의 자리를 수용할 수 있다. 다각형의 원목으로 구성한 난간과 기하학적인 형태의 천정은 홀의 입체적인 측면을 부각시키면서도 차분한 톤과 조명으로 편안한 느낌을 자아낸다. 이는 건물 외관이 지난 대담하고 독특한 아름다움을 실내 공간에서도 느낄 수 있도록 연장한 설계다. Dipoli는 대학 행정, 학술연구회, 학생들과 기타 주주들을 위한 공간으로도 기능하도록 설계됐다. 기획 과정에서는 모든 종류의 모임에 적합하도록 내부 공간의 재설계를 통해 나중에도 유지보수가 쉽고 다양한 사용자들이 유연하게 작업공간으로 쓸 수 있도록 연출하는 것이 목표였고, 동시에 심미적으로는 기존 건물의 역동적인 면모를 재창조해내는 데 주력했다. 이로 인해 Dipoli는 다양한 모임과 전시, 컨퍼런스 등 어떤 컨셉에도 어울릴 수 있는 공간이 됐다. 디자이너는 실내 공간의 모든 곳을 단순하게 구획하지 않았다. 사선으로 틀어진 벽면, 다각의 천정과 채광을 위해 비워둔 공간 등은 독특하고 변화무쌍한 외관에서 영향을 받기도 했다. 실내공간 대부분은 무채색의 차분한 톤으로 단장했는데 이러한 요소들은 북유럽 인테리어 디자인의 특징인 ‘실용적이고 심플한 느낌’을 주면서도 아늑함을 연출한다. 여기에 더해 외부의 건물 주변에 즐비한 목재, 암석 등을 인테리어 요소로써 활용한 점이 독특하다. 학생과 교직원들의 편의를 위해 구성한 Sief에는 Dipoli의 레스토랑, 카페테리아와 바(bar) 등이 자리했다. 동시에 최대 250석을 수용할 수 있는 이곳은 여느 공간처럼 차분한 톤보다 활기 있고 발랄한 포인트를 통해 꾸며졌으며 사용자들의 쾌적하고 안락한 휴식, 재충전을 의도했다. 이곳에서 역시 세미나와 전시, 정찬 등 을 즐길 수도 있다. Dipoli, the listed iconic and experimental student union building of Helsinki University of Technology designed by Raili and Reima Pietilä and completed in 1966 has gone through a complete renovation and gotten a new life as the main building of Aalto University. The building reopened for fall semester 2017. Dipoli will function as a meeting place for the university administration, the academic community, the students and other stake holders. All of these parties have been activated in the spatial re-design process that turned the building into a sustainable, flexible workspace of the future. In addition to housing the administration, Dipoli will also continue to function as the prime location for important lecture events and university festivities, as well as act as a display platform for the university’s research and design projects. Dipoli’s restaurants, cafeterias and bar cater for both students and staff members. Dipoli is Aalto University’s test lab for flexible working methods and mobile work. Two hundred of the university’s administrative employees will use the building as their base. The design team’s aim was to re-radicalize Dipoli by creating a fresh, open and dynamic user experience, not forgetting the original designers’ vision. The building, located on the edge of the Alvar Aalto designed Otaniemi campus, is the result of an architectural competition organized in 1961, where the Pietiläs’ entry was originally awarded shared 2nd prize and later selected as the winner of the second competition organized between the two 2nd prize winners. The renovation was part of the larger campus reorganization project linked to the former Helsinki University of Technology campus becoming the main campus of Aalto University, born out of the merger of three Helsinki area universities. Prior to the renovation Dipoli functioned as a conference center for a period of 20 years.

NFB Nursery

일본의 저출산율 문제는 국내보다 먼저 대두되어, 인구감소, 고령화에 대한 우려와 더불어 갈수록 적어지는 아이들의 차별화된 교육에 대한 관심 또한 불러일으켰다. 아동 교육시설은 아이들이 지내는 공간인 만큼 모든 실내 공간이 아이들의 놀이와 발달, 교육에 중점을 두어야 한다. 약간의 인테리어 디자인과 아이들 눈높이에서의 사고방식은 자라나는 아이들의 감성과 창의력 증진에 도움이 되는 구조를 갖출 수 있도록 한다. NFB Nursery는 주변의 획일적이고 기계적인 공장단지 내에서도 아이들이 생동감 있고 활발하게 생활할 수 있는 유치원을 지향했다. 공장의 정의가 제품의 ‘생산’이라면, 이 공간은 ‘창의력과 꿈을 생산하는 곳’으로 꾸미는 것이 키 컨셉이었다. 아이들의 균형 잡힌 영양섭취와 더불어 올바른 식사예절에 대한 교육은 매우 중요하면서도 어렵다. NFB Nursery는 식당 공간에 슬라이딩도어를 두어 탁 트인 구조로 설계했고 주변 환경을 고려해 단단한 질감을 가진 금속재를 천장으로 활용하는 등 유치원 주변 여러 공장들의 내부 인테리어를 차용했다. 이런 디자인과의 균형을 위해 정원의 녹색 잔디나 내부에 주로 사용된 목재 등으로 한가지로 굳어질 수 있는 공간의 이미지를 중화했다. 유치원은 교육과 성장을 위한 곳으로, 다채로운 색상과 장난감으로 가득한 유원지가 아니다. 알록달록한 여러 개의 컬러로 아이들의 흥미를 유발하는 자극적인 인테리어보다는, 유치원 내 모든 공간에 전체적으로 밝은 톤의 목재를 많이 사용해서 친환경적 이미지와 안정감을 주고 아동들과 교사들 모두 편안함을 느낄 수 있다. 아이들의 놀이와 더불어 학습에 대한 호기심을 불러일으키기 위해 의도적으로 여러 메커니즘을 노출시켰다. 천정 아래로 지나가는 환기관은 투명 아크릴로 만들고 내부에 프로펠러를 달아 아이들이 공기 흐름을 직접 볼 수 있도록 했다. 이와 유사하게 화장실 세면대 뒤쪽의 파이프는 전체 물 공급 및 배수 시스템을 보여주는 전시물 겸 학습자료처럼 아크릴 상자에 담았다. 그 외에도 발로 밟으면 앞쪽 벽면의 LED가 켜지는 등 실질적인 체험학습을 제공하는 여러 요소가 유치원 곳곳에 위치했다. The site is located amidst several industries in the Yamatokoriyama city of Nara province, which on the contrary, is also home to eight world heritage architecture sites. The surrounding factories have a simple design devoid of any colours. Majorly efforts have been concentrated in creating a lively and playful environment, in the mid of this gloomy context of factories. By definition factory is a building assigned for manufacturing. Hence, "the factory to manufacture creativity and dreams" became the key concept. Taking the urban landscape in consideration, we designed the kindergarten to bring in the factory feel using hard textures, corrugated metal sheets as the ceiling etc. This was balanced by filling in the courtyards with lots of green. There are many mechanisms which are deliberately left raw and exposed to support the factory feel and also generate curiosity about the same, amongst kids. The ventilation pipe passing below the ceiling has been made with transparent acrylic and a propeller has been added inside so that children may learn about the air flow. Similarly, the pipes at back side of wash basin have been boxed in acrylic like a fancy exhibit, demonstrating the whole water supply and drainage functioning. Concept of energy conversion is also manifested at a spot, on which trampling your foot will switch on the LED on the front wall. These are the small discovery pockets which will not only grab kids attention but will ensure their practical learning. Kindergarten is meant to a place for education and growth, not an amusement park full of colours and toys. This design gives them various opportunities of self learning.

Well preserved childishness

The works is the transformation of primary school extracurricular learning center room. Triangle, rectangle, square, irregular, etc.... they are constructions of children's toy blocks. Widespread white color is pure like children's chastity. Ancient boat decoration echoed by wooden texture, just like the temperature and power of life. Innocence is the designer's highest aesthetic of life. Natural, concise and pure like the well preserved childishness.

Crox International Co., Ltd.

Shangyuan Academy is renovated into a brand-new building which is surrounded by trees and neighbors Meiling Palace in the Sun Yat-sen Mausoleum. The owner of the academy Yue Jiang with a group of elite scholars launched a nonprofit organization, concentrating on conducting researches and communications and seeking solutions for economic development, cultural heritage, urban planning, environment protection and other social livelihood issues. Since it was established in October 2011, various experts and scholars from different fields including Jin Chen, Meng Wang, Si Wu, Min Tang, Yanhua Liu, Zhiqiang Ren, Qiuyu Yu, etc. came here. In order to build platform for the public, the academy opens a multi-use space to attract people who like thinking and reading. This comprehensive space is a bookstore, a gallery, a cafe, a designer integration store and a study space for Chinese Classics, reasonably making it a perfect space for the learned.