체코의 Liberec 시(市)는 인구 증가에 따라 아이들의 교육과 놀이를 위한 장소를 필요로 하게 되었다. 도시의 새로운 유치원 Nová Ruda in Vratislavice nad Nisou는 이런 시민들의 니즈에 따라 지어졌으며, 새로운 주거 개발 계획에 따라 선정된 도시 소유의 대지는 광범위한 공공녹지를 포함하고 있다. 벽돌로 지어진 건물이지만 유리섬유 소재의 외피를 두르고 있는데, 이것은 공공성을 띤 보육 시설로서의 투명성을 드러내고자 한 것이다. 기다란 ㄷ자 형태로 구성한 건물의 가운데에는 우드 데크로 중정 공간을 두어 아이들이 안전한 실외 놀이를 즐길 수 있도록 했다.

 
유치원의 각 교실은 단순 직사각형의 공간이라기보다 수평으로 낸 넓은 창을 통해 외부 테라스와 테라스 너머로 마주하고 있는 교실들로 시각적으로 이어진 것처럼 연출했다. 교실의 바닥, 벽, 천장은 부드럽고 따스한 톤으로 마감했으며, 실내에서도 아이들이 뛰어놀기 좋도록 폭이 좁은 가구들을 널찍하게 배치했다.
 
 
 
유치원의 2층에는 교실, 식당과 교직원을 위한 사무공간을 배치했다. 천고가 높은 2층의 각 공간은 건물의 구조로 인해 다소 부족할 수 있는 일조량을 보충할 수 있도록 천장에 채광창을 냈으며, 일부는 벽면을 통유리로 구성했다. 덕분에 2층의 공간은 풍부한 자연광을 얻었으며 보육교사들도 편하게 아이들을 관리할 수 있게 됐다.
 
 
 
이번 프로젝트의 사이트는 인근의 고등학교 건물이 그늘을 드리우는 경사진 북향의 대지였기 때문에 여러 가지 어려움이 있었다. 뿐만 아니라 도시의 일부 인프라로 향하는 도로가 교차하거나 인근의 주차 시설로 인해 안전상의 문제를 고려하지 않을 수 없었다. 때문에 디자이너는 채광을 극대화하고 1층 건물 사이의 공간, 2층의 테라스 공간을 통해 안전한 야외 놀이 시설을 확보하는 등 불리한 점을 최대한 극복하고자 했다. 덕분에 유치원 Nová Ruda in Vratislavice nad Nisou는 지역 주민들의 니즈를 충족시킬 뿐만 아니라 무엇보다도 중요한 아이들을 위한 쾌적한 공간, 안전한 환경에서 아이들이 마음껏 뛰어놀며 자랄 수 있는 공간이 되었다.
 
 
The new Kindergarten solves the needs of the city district regarding its growing population. In the immediate vicinity of the chosen place there is a historic secondary school building and several patches of family houses, which as a whole, form a rather rural context. The quality of the plot was not entirely appropriate as it is a north-facing slope, shaded by the high school, crossed by several infrastructure routes. Reinforced road and the new parking place limited the area for the kindergarten itself. All these restrictions, as well as the new trends in the quality of the environment in which children are being educated, crystallized in the submitted proposal. The kindergarten building is atypical not only in aspect but also in that it provides freedom to its small inhabitants. 
 
The building is designed to encourage exploration and appropriation of space, by inviting the children to change its configuration and to never perceive it as an enclosure. The classrooms are not only rectangular boxes, but they are tall and narrow, on sides extended endlessly by large parallel windows. The children can easy get out, where a double façade creates a semi0public space. The delicate translucent layer is the border between the children and the outside world. Free run around the built volumes of the kindergarten keeps the little occupants’ stay well balanced between outdoor and indoor. The solution offers children the possibility of endless discovery. The can learn about various architectural configurations that are present in the building, and modify and adapt these spaces as they see fit. The material palette is based on light neutral tones to receive its color through the intervention of its inhabitants and not by the will of the designer. Now, the walls are covered in drawing s and the floors are carrying a new gentle load of colorful toys. We believe the building could lead the generation to explore, feel empowered, and be responsible for the environment they grow up in.
저작권자 ⓒ Deco Journal 무단전재 및 재배포 금지